lördag 28 april 2012

Det blir inte alltid som man tänkt sig eller blir det?


Hej på er alla godingar !!

Över en månad sen jag var här inne.
Tiden går fort.
Det känns som om livet vart lite rörigt ett tag 

Vet inte om jag har en tidigt 40 års kris
Har nyligen fyllt 36
Så kanske, vad vet jag.....
Har aldrig haft ngn innan.
Skönt är väl det.

Hur många av er har haft den där känslan:
Vad skall jag göra när jag blir stor ??
Oj oj vad jag ställt mig den frågan många gånger.

Måste man bestämma sig för en grej och göra den resten av livet?
Måste man göra det som folk förväntar sig att man skall göra
eller skall du följa magkänslan?
Är det inte så att vi i detta landet lagom
blir uppfostrade till att vara "säkra" hela tiden.
Håll dig på vägen som alla andra och för guds skull vik inte av.
Stå inte ut, jaga inte din dröm.
Var en i mängden.

Skaffa dig ett jobb och var där i hela ditt liv.
(all beundran till er som klarar/klarat det)
Håll dig i skinnet 
Sätt inte ner foten och säg till chefen vad du tycker
när det är åt Helvete fel på arbetsplatsen. 
Stå för guds skull inte upp för dig själv eller dina arbetskamrater/familj/vänner
Säg inte nej till löneökningen du får som 
tagits av din goa arbetskamrat
utav den anledningen att just den här dagen tycker chefen bättre om dig

Nja jag fixar inte det.
Jag har alltid haft lite svårt att rätta in mig i ledet.
Både på gott och ont.
Visst, vissa saker har inte alltid slutat lysande.
Men känslan i magen att jag satt ner foten den är skön.

Och jag tror att mitt agerande har fört
mig och mina frågor dit jag är idag.
  Skall jag satsa på min dröm eller skall jag 
rätta in mig i ledet igen göra samma ska igen,
 och förmodligen få samma utgång....

Nej livet är för kort för det.
Idag vid middagsbordet satt vår lilleman en bit köttfärs i halsen.
Den satt fast och han hann bli lite röd i ansiktet.
  Paniken växte kan jag tala om.
Fruktansvärt !!!
Men som tur var var mannen snabb med en rejäl dunk 
och lilleman själv fick upp den.
Alla fyra blev vi rädda och jag tackar vår lyckliga stjärna.

Och vet ni vad?
Livet är för kort.
För kort för att inte göra det ni vill.
För kort för att inte stå upp för sig själv
För kort för att inte njutas av
För kort för att bry sig om vad alla andra tycker att du skall göra

Nej 
NJUUUUT
Njut av din familj
Njut av dig och det du gör
Ge dig själv credit
Jaga din dröm
Planera din tid i kalendern med det som är viktigt för dig
annars lär någon annan göra det med sånt som är viktigt för dom
Ta hand om dig själv
Stå på dig och stå upp för dig

Man säger ofta:
Det blir inte alltid som man tänkt sig
Nej jag vet, vissa saker kan man inte alltid påverka det förstår jag med.

Men många gånger kan du det.
Medvetet eller omedvetet så tror jag att:
Det blir alltid som man tänkt sig

Man tar vissa val, både bra och dåliga
Agerar på ett visst sätt, medvetet/omedvetet
Detta för oss dit vi är idag.

Jag, jag har tagit många beslut och val i mitt 36 åriga som kan verka idiotiska
i mångas ögon, även mina egna.
Men nu står jag här idag
med en go känsla i magen att nu vet jag vad jag vill.
Jag måste göra det som jag drömmer om, det som (förutom mina barn och man)
ger mig glädje och näring i livet

Så mina vänner.
Njut av livet
Ta ett glas champagne, luta dig tillbaka i soffan.
Känn den "goa" känslan av att ha kontroll över ditt liv.
Att du sitter vid rodret, du bestämmer

Och vet ni vad

Om ni tänker:
DET BLIR ALLTID SOM MAN TÄNKT SIG
så blir det så.

Kram







4 kommentarer:

  1. Blir alldeles varm i hjärtat!!

    Stå på dig, lev DIN dröm, gör vad magen säger att du ska göra och fortsätt vara den fina människan du är och framför allt ta hand om din fantastiska familj!!

    All lycka till er... Stor kram

    SvaraRadera
  2. Hej vännen och tack för tänkvärda ord!
    Hur många gånger har jag själv inte funderat på när man egentligen "blir vuxen"! Själv är jag ju bara typ 18... i sinnet alltså. Att jag i själva verket är 11 år äldre än så på pappret har inte riktigt gått in! ;)
    Förstår er panik när sonen satte i halsen, alla föräldrars mardröm. Vilken tur att det gick bra! Själv satte jag bröd i halsen när jag var runt 1 år och fick blödningar runt ögonen (petekier) innan mamma till slut fick upp det. Kan förstå hennes ångest och panik. Men även det gick ju bra - bevisligen. =)

    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Hej Vännen!
    Härligt inlägg, you go girl!!

    Har läst en bra bok (om mental träning, av Olof Röhlander) som heter just "Det blir alltid som man tänkt sig" och det stämmer faktiskt:)

    Hoppas vi kan ses någon gång framöver!

    Ha en trevlig Valborg!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  4. Underbara och sanna ord. 2010 ändrade jag på min inställning. Jag blev en livsnjutare :) Min sambo blev lite chockad. Men jag hade precis tagit min examen, sa upp mig från ett butiks jobb och blev gravid. Han inte dricka massa bubbel då men då igen det när lille bror kom till världen. Men hur ska jag skriva det, jag njuter varje dag eller jag försöker. Och vet du du är UNDERBAR!!! Du är en fru, mamma och allt som hör till men glöm inte att du är du :)) Det är ok att känna det man känner. Försöker få min sambo att inse det, lite svårt..

    Man ska göra det man älskar. Kramar och pussar från NORR.

    SvaraRadera